Microsoft To-Do

Gebruik jij Office 365? Dan heb je vast gezien dat er mooie extra apps beschikbaar zijn naast de geijkte programma’s als Outlook, Word, Excel en PowerPoint. Je kunt hier heel veel aan hebben en ik besteed er vanaf dit jaar dan ook meer aandacht aan. Wees gerust: ook de andere programma’s blijf ik gewoon behandelen.

Een van de apps die ik dagelijks gebruik is Microsoft To-Do – onderdeel dus van Office 365. Zeer waarschijnlijk word jij ook verliefd (nou ja, bij wijze van spreken dan…) op deze app, dus laten we snel kijken wat het is.

Meer lezenMicrosoft To-Do

Werken met taken in Outlook

In mijn trainingen merk ik dat het voor veel secretaresses een uitdaging is om het overzicht te bewaren. Je ontvangt veel e-mails met opdrachten, een manager komt binnen, de telefoon gaat, er zijn terugkerende afspraken, hoe manage je dat allemaal?

Veel secretaresses gebruiken de agenda om hun taken in te zetten. Dit heeft een aantal belangrijke nadelen. Een daarvan is dat je door de bomen het bos niet meer ziet: als je een afspraak moet maken, wanneer kan dat dan nog als je jouw hele agenda helemaal vol staat met taken?

Meer lezenWerken met taken in Outlook

Werken in Excel – de basis van formules

In mijn trainingen kom ik heel uiteenlopende niveaus tegen. Wat ik vaak merk is dat programma’s als Outlook en Word wel redelijk bekend zijn. Het werken kan vaak beter, slimmer en sneller, maar toch redden de meeste secretaresses zich er goed mee.

Bij Excel is dit vaak anders. Niet voor iedereen is het werken in dit programma een vanzelfsprekendheid. Daarom leg ik in dit blogartikel een aantal basisformules uit. Natuurlijk doe ik dit op de voor mij kenmerkende manier: heel simpel. Waarom immers moeilijk doen als het ook makkelijk kan? 

Meer lezenWerken in Excel – de basis van formules

Handige instellingen vóór het versturen van je e-mail

Dat je in Outlook heel veel zaken kunt instellen weet je ongetwijfeld. Een aantal van die opties zijn specifiek voor het versturen van e-mail. Daar wil ik het graag eens met je over hebben. Die opties maken je werk namelijk makkelijker. En dat wil jij vast ook ervaren.

De eerste opties liggen wat voor de hand, zoals het vragen van een leesbevestiging, maar er zijn ook veel onbekendere opties waar je gemak van gaat hebben. 

Meer lezenHandige instellingen vóór het versturen van je e-mail

Markeringen in OneNote

Dat ik vind dat iedere secretaresse met OneNote moet werken, is je inmiddels vast al duidelijk. Om je een beter beeld van de mogelijkheden, ga ik in dit artikel dieper in op een onderdeel van OneNote: namelijk de markeringen.

Veel secretaresses worstelen met het houden van overzicht en deze mogelijkheden helpen je hier zeker mee. Alle markeringen, ook wel tags genoemd, vind je op tabblad Start, bij Markeringen.

Meer lezenMarkeringen in OneNote

Extra opties bij het werken met Reeksen

In mijn vorige blogartikel over Reeksen gaf ik al aan dat ik liever lui ben dan moe als het gaat om dingen die Office automatisch voor je kan doen. De vulgreep is dan ook een dikke vriend van me geworden, ik hoop ook van jou.

Er zijn nog veel meer leuke dingen mogelijk met reeksen.

Zo zag ik dat een secretaresse een lijst met datums in Excel had gezet met de vulgreep. Heel goed, zou je denken. Toch vond ik dat het beter kon. Ze wilde namelijk alleen de dagen van de week zichtbaar hebben en verborg daarom steeds de weekenden. Dat kan slimmer!

Meer lezenExtra opties bij het werken met Reeksen

Maak het jezelf makkelijk met reeksen

Als je mij een beetje kent, weet je dat ik het zonde van de tijd vind om handmatig dingen te doen die Microsoft Office (vrijwel) automatisch kan doen. Een van die dingen is het gebruiken van reeksen in Excel.

Natuurlijk kun je zelf alle maanden van het jaar typen. Wat je ook kunt doen, is alleen januari typen en Excel de rest laten aanvullen. Dit doe je door te slepen met de vulgreep. 

Meer lezenMaak het jezelf makkelijk met reeksen

Werken met Opmerkingen in Word

Onlangs legde ik in een blogartikel uit hoe de functie Wijzigingen bijhouden werkt. De functie Opmerkingen past hier heel goed bij. Het is vooral handig om je mening te geven over tekst, tabellen, afbeeldingen en dergelijke, zonder daadwerkelijk wijzigingen aan te brengen in het document zelf. 

Meer lezenWerken met Opmerkingen in Word

Voorbeeldindelingen in OneNote voor secretariaten

Wat mij betreft moet iedere secretaresse OneNote kennen. Alleen dan ervaar je namelijk wat je aan dit fantastische notitieprogramma hebt. Wat je met OneNote kunt en dat je er zeer waarschijnlijk toegang toe hebt schreef ik al eerder.

OneNote begint al veel meer te leven onder secretaresses. Ik krijg er meer vragen over, meer trainingen gaan over OneNote en meer secretaresses gebruiken OneNote ook daadwerkelijk. Toch zijn er nog steeds veel secretaresses die het programma niet kennen of er het nut niet van inzien. Daarom geef ik in dit blogartikel een aantal voorbeelden voor indelingen in OneNote. 

Meer lezenVoorbeeldindelingen in OneNote voor secretariaten

%d bloggers liken dit: