Teksten uitlijnen

Hoe lijn jij teksten uit? Maak je gebruik van de liniaal, tabellen, kolommen, de tabtoets of spaties? Ik hoop dat je in ieder geval niet voor de laatste optie gaat. In dit artikel geef ik je graag de tips en trucs rondom teksten uitlijnen waar ik zelf dankbaar gebruik van maak. Op die manier kun je jij documenten netjes opleveren. Want zeg nou zelf: een strak document ziet er toch veel verzorgder uit?

Meer lezenTeksten uitlijnen

Regels gebruiken om je e-mail automatisch te sorteren

Hoe houd jij overzicht in je inbox? Er zijn meerdere manieren van werken die je hierbij kunnen helpen. Maak vooral ook slim gebruik van Outlook. Zo kun je instellen dat bepaalde e-mails automatisch in een andere map geplaatst worden.

Meer lezenRegels gebruiken om je e-mail automatisch te sorteren

Duplicaten weergeven/verwijderen

Wist je dat Excel een mooie mogelijkheid heeft om dubbele waarden te markeren of zelfs direct te verwijderen? Dit kan in meerdere gevallen handig zijn. Als voorbeeld gebruik ik verschillende adressenbestanden die samengevoegd moeten worden tot één bestand. Natuurlijk wil je niet handmatig het bestand op dubbele adressen hoeven te controleren. Laat Excel dit voor je doen! Tip: als je dit soort dingen doet, maak dan even een kopie van je adressenbestand. Altijd handig voor als je per ongeluk adressen verwijderd die je niet had moeten verwijderen.

Meer lezenDuplicaten weergeven/verwijderen

Paginanummers (extra opties)

In een van mijn eerdere blogs gaf ik tips over het gebruik van paginanummers in Word. Daarin ging het vooral over de basis. Ik krijg vaak vragen over de lastigere kwesties met paginanummers. Daarover dus nu meer. Overigens worden de nummers meestal onderaan de pagina toegevoegd. Daar ben ik bij het schrijven van deze tekst ook vanuit gegaan. De werkwijze is hetzelfde als je de ummers in de koptekst hebt staan, lees dan koptekst in plaats van voettekst.

Meer lezenPaginanummers (extra opties)

Paginanummers (basis)

Wanneer je in Word alleen af en toe een briefje typt, heb je niet te maken met paginanummers. Maar bij het maken van bijvoorbeeld rapportages, handboeken of werkstukken wil je graag paginanummers toevoegen. Hier lees je hoe het werkt; niet alleen het invoegen van de nummers, maar ook het aanpassen ervan bij bijzondere situaties.

Meer lezenPaginanummers (basis)

Navigeren in een document (navigatiescherm)

Als secretaresse werk je vaak met grote documenten. Het is dan handig als je het navigatiescherm gebruikt.
Je opent het navigatiescherm door  op het tabblad Beeld te klikken en bij Weergeven een vinkje te zetten voor Navigatievenster. Het navigatievenster bevat diverse onderdelen.

Meer lezenNavigeren in een document (navigatiescherm)

%d bloggers liken dit: