Wijzigingen in Excel op meerdere werkbladen tegelijk

Heb je een bestand met meerdere werkbladen, dan is het soms handig om op meerdere werkbladen tegelijk wijzigingen aan te brengen. In dit artikel leg ik je graag uit hoe dit werkt.

Stel je voor dat je een jaaroverzicht hebt met verschillende maanden van het jaar en je wilt op de tabbladen januari tot en met december een aantal gegevens hetzelfde hebben. Dan kun je dat steeds opnieuw intypen, de gegevens kopiëren & plakken of eerst de gegevens typen en daarna de werkbladen kopiëren & plakken.

Wat mij betreft is dat niet de prettigste werkwijze, bovendien kan een deel van de opties niet meer als het bestand eenmaal in gebruik is.

Meerdere werkbladen selecteren

Je kunt meerdere werkbladen tegelijk selecteren en daarna bewerken. Hiervoor selecteer je het eerste werkblad, houd je Shift ingedrukt en selecteer je het laatste werkblad (dat je wilt selecteren). De geselecteerde werkbladen worden dan wit.

(Ondertitel: Ja, ik weet dat je maanden met kleine letters schrijft. Bij werkbladen vind ik dit mooier 😉.)

Tip: Wil je niet alle tussenliggende tabbladen selecteren? Gebruik dan Ctrl in plaats van Shift.

Wijzigingen aanbrengen

Wanneer je nu wijzigingen aanbrengt, breng je dat op alle geselecteerde werkbladen aan.

Let op! Wanneer er gegevens in de betreffende cellen staan, overschrijf je deze! Houd hier heel goed rekening mee, want dit gaat al snel fout. Je hebt bijvoorbeeld wijzigingen gemaakt die op meerdere werkbladen gemaakt moesten worden en gaat naadloos over op het invullen van een bepaald werkblad. Wanneer je dan nog meerdere werkbladen geselecteerd hebt, kan dit zorgen voor het per ongeluk overschrijven van bepaalde gegevens. Je bent niet de eerste bij wie dit gebeurt!

Terug naar enkel werkblad

Wil je weer terug naar een enkel werkblad? Klik dan op een niet geselecteerd tabblad of – wanneer je alle werkbladen geselecteerd had – op een willekeurig werkblad.

Tip: Weet je dat je de schuifbalk wat kunt verkleinen? Klik op de drie puntjes om deze wat naar rechts te verschuiven. In bestanden met veel werkbladen zorgt dit ervoor dat je alle of in ieder geval meer werkbladen in beeld hebt.

Tip 2: Soms is het prettig om een bepaald werkblad er wat meer uit te laten springen. Dit kun je doen door ‘m een kleurtje te geven (rechtermuisknop op werkblad, Tabkleur, kleur naar keuze kiezen).

Wil je meer weten over handige opties in Excel, neem dan contact met mij op voor een individuele training.

Ik wil een training volgen.

 

 

Geef een reactie

Nieuw!

Bekijk nu mijn online leeromgeving
en word lid met korting

Naar de online leeromgeving
%d bloggers liken dit: